groeien binnen het        MKB

Helpt organisaties verder groeien met efficiŽnte werkprocessen en slimme tools





















Inventariseren
Analyseren
Oplossen
Adviseren
Communiceren
Implementeren
Coachen

Visie is de kracht die ons zal ondersteunen wanneer onze missie te zwaar lijkt om uit te voeren

Visie en missie als basis voor procesmanagement en kwaliteit

Kwaliteitsmanagement en procesmanagement beginnen bij de visie en de missie van de organisatie. Wat zou er immers anders bestuurd moeten worden? Welke beslissingen zijn goed, wat draagt bij aan de effectiviteit en efficiŽntie?

Helaas bevatten kwaliteitsmodellen geen instrumenten of methoden om een visie of missie te ontwikkelen. Helaas ook wordt deze koppeling tussen visie en management bijna nooit gemaakt, waardoor het kwaliteitsmanagement een stuurloos geheel wordt met veel papier en procedures. U kunt wel in een auto stappen en wegrijden, maar als uw doel niet duidelijk is, kunt u eindeloos blijven kaartlezen, schakelen, inhalen en omkeren, maar een doel zal niet worden bereikt.

Vandaar dat GrootAdvies het ontwikkelen van een visie en missie aan haar diensten heeft toegevoegd. In een paar korte overzichtelijke sessies ontwikkelt u zelf uw organisatievisie en missie.

Kapstok

Over het begrip visie is al veel gezegd en geschreven. Boeken vol. Toch even dit: hoe vaak lukt het om strategieŽn, die tijdens heisessies zijn ontwikkeld, te vertalen naar verbeterd management? Hoeveel businessplannen liggen er in stoffige laden, omdat ze hetzelfde beschrijven als vorig jaar en er toch weer niets verandert?

En dan dit: wie toetst ooit of een visie gerealiseerd wordt? Heeft u ooit iemand horen verkondigen, dat de organisatie halverwege is op het pad naar de gedefinieerde visie?

De meeste organisatievisies beschrijven dat de medewerkers klantgericht werken, met een service gerichte instelling waarmee snel en adequaat ingespeeld wordt op de behoeften van de klant, terwijl kwaliteit hoog in het vaandel staat? Of iets van gelijke strekking? Herkenbaar?

Visies, missies en strategieŽn worden vaak niet goed ontwikkeld, zelden naar de praktijk vertaald en bijna nooit meetbaar gemaakt. Terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld is.

  • De visie is uw ambitie,
  • De missie uw core-business,
  • De strategie de weg er naar toe.

Een goede visie en missie zijn zeer waardevol en niet te onderschatten. Ze geven richting aan de organisatie, ze motiveren, ze zijn een communicatiemiddel en ze verkorten beslisprocessen.
Bovendien geven een goede visie en missie de organisatie een ziel. De visie en missie zijn duidelijk, meetbaar en bedoeld voor het aansturen van het procesmanagement.
Wilt u weten waar u in de toekomst staat? Wilt u uw medewerkers duidelijk maken waar ze het allemaal voor doen? Wilt u de vergadercultuur doorbreken? Begin dan bij het begin en formuleer de ambitie van de organisatie. Hiermee heeft u bovendien direct de zo nodige kapstok om het kwaliteits- en procesmanagement aan op te hangen.

Zonder missie, visie en bundeling van krachten is elke vraag, elk dagelijks probleem, elke situatie een confrontatie met het feit dat er geen gemeenschappelijkheid ervaren wordt
(DaniŽl Ofman).

<<<   Terug


GrootAdvies     Ringallee 67      6881MX  Velp     T. 026 3646221     F. 026 3646221     M. 06 28481972
email
info@grootadvies.nl